Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Ładu Przestrzennego m.st. Warszawy przyjęliśmy STANOWISKO w sprawie zaopiniowania koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonów Michałowa i Szmulowizny o następujacej treści:
"§1 Komisja Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy po zapoznaniu się z przedstawionymi na posiedzeniu KŁP wariantowymi koncepcjami projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonów Michałowa i Szmulowizny – pozytywnie opiniuje rozwiązania przyjęte w wariancie II.
§2 1. Widząc konieczność poprawy struktury przestrzennej i funkcjonalnej tej części Pragi, na tyle głębokiej, by spowodowała ona zmianę obecnego wizerunku Dzielnicy, Komisja Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy, w szczególności za zasadne przyjmuje zaprezentowane rozwiązania komunikacyjne dotyczące przebiegu projektowanej ulicy Tysiąclecia oraz projektowanej ulicy Nowo-Kijowskiej (tzw. Trasy Świętokrzyskiej).
2. Uznając ważność i potrzebę budowy ulicy Tysiąclecia oraz ulicy Nowo-Kijowskiej (tzw. Trasy Świętokrzyskiej), przy jednoczesnej wiedzy na temat sprzeciwu społecznego jaki projektowany przebieg tych ulic budzi, KŁP stoi na stanowisku, że:
Projektowana obecnie ulica Tysiąclecia winna zostać wpisana w układ przestrzenny terenów Szmulowizny i Michałowa jako ulica miejska, o przekroju dostosowanym do warunków lokalnych. Pierwotnie ulica (Trasa) Tysiąclecia była planowana jako wschodni odcinek obwodnicy śródmiejskiej. Po podjęciu decyzji dotyczącej realizacji obwodnicy przez Rondo Wiatraczna trasa ta straciła na znaczeniu i ograniczono jej klasę do ulicy zbiorczej. Ulica Tysiąclecia będzie obsługiwała węzeł przesiadkowy dworca kolejowego i autobusowego Warszawa – Wschodnia. Zaproponowany przez autorów koncepcji kształt ulicy i jej parametry pozwolą korzystnie ukształtować przestrzeń miejską Szmulowizny i Michałowa, wykształcić pierzeje uliczne oraz stworzyć lokalne miejsca i placyki.
Budowa według wykonanego już projektu ulicy Nowo-Kijowskiej (tzw. Trasy Świętokrzyskiej) istotnie narusza Park przy Kawęczyńskiej, przyczyni się także do wyburzenia budynku na tzw. obszarze Młyna Michla. KŁP apeluje tym samym o rozważenie przeprojektowania przebiegu tej trasy w zaproponowany przez autorów koncepcji sposób. Przesunięcie (na odcinku wschodnim) projektowanej ulicy Nowo-Kijowskiej do linii kolejowej pozwoli ominąć wpisany do rejestru zabytków zespół dawnego Młyna Michla i w minimalnym stopniu naruszy teren Parku na Michałowie. Przyjęcie tego rozwiązania w rezultacie umożliwi efektywniejsze wykorzystanie tych terenów - na postulowane przez mieszkańców Michałowa: zespół usług kultury (obszar dawnego Młyna Michla) oraz cele rekreacyjne (Park).
§3 W związku z powyższym stanowiskiem Komisja Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy postuluje podjęcie działań, które umożliwiłyby na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonów Michałowa i Szmulowizny poprowadzenie ulicy Tysiąclecia oraz przy realnej ocenie jej zmiany przeprojektowanie zaplanowanego przebiegu ulicy Nowo-Kijowskiej (tzw. Trasy Świętokrzyskiej) na podstawie rozwiązań zaproponowanych w przyjętym wariancie II koncepcji projektu w/w planu miejscowego."
|